Bedrijfskunde
Introductie
Er kan een moment komen dat uw (technische) werk wordt uitgebreid met taken op andere vakgebieden. U gaat bijvoorbeeld leidinggeven, krijgt te maken met de financiële zaken van uw afdeling of u komt vaker met klanten en marketing in aanraking. Dan is het belangrijk dat u meer inzicht krijgt in de processen die zich hierbij kunnen afspelen. Deze cursus biedt u de benodigde praktische kennis en het inzicht om deze nieuwe werkzaamheden zelfstandig en met vertrouwen uit te voeren.
Ondernemingen kiezen dikwijls ook voor de Cursus werkvoorbereiding
Voor wie
De boven genoemde trajecten zijn voor iedereen die leiding geeft en te maken heeft met werkoverleg, financiële en administratieve zaken, het organiseren van werkzaamheden en die graag meer kennis en inzicht willen hebben om veranderingen en verbeteringen door te voeren.
Einddoel cursus
Verkrijgen van basiskennis, inzicht en vaardigheden op organisatorisch, communicatief, financieel en economisch gebied. De verschillende bedrijfsprocessen herkennen en begrijpen. Kunnen leidinggeven en meer inzicht hebben in hoe, waar en waarom bepaalde beslissingen in de organisatie worden genomen.
Thema's voor op maat gemaakte trajecten:
Geldt overigens voor alle trajecten van BV&TInhoud van de cursus:
- rollen van de bedrijfsvoerder
- het model voor bedrijfsvoering
- de belangrijkste organisatievormen
- de rol van een mission statement
- methodes om bedrijfsprocessen in kaart te brengen
- uitgangspunten bij kwaliteitszorg in bedrijven
- communicatiemodellen
- de voorwaarden voor succesvolle communicatie
- de belangrijkste kenmerken van situationeel leiderschap
- leiderschapsstijlen
- de ontwikkelingsfasen van de mens
- werven en selecteren van personeel
- omgaan met en motiveren en belonen van personeel
- methodes van budgetteren
- de balans en de winst- en verliesrekening van een organisatie
- break-evenpointanalyse
- kostprijsberekening
- de rol van geld in de maatschappij
- economie
- het belang van markt- en klantgericht ondernemen
- de vier P’s en het begrip marketingmix
- groeistrategieën
- de methode van marketingplanning.
- het belang van de omgeving van de organisatie
- de verschillende omgevingsfactoren
- verschillende manieren om de omgeving in kaart te brengen
- het model voor strategieontwikkeling in het bedrijf